Salah satu kitab tentang ilmu Ushul Fiqh |
اَلْمَبْحَثُ
الْأَوَّلُ
فِيْ تَعْرِيْفِ الْقَوَاعِدِ الْفِقْهِيَّةِ وَمَصْدَرِهَا
PERBAHASAN PERTAMA
Definisi Qawa‘id Fiqhiyyah dan Sumbernya
اَلْقَوَاعِدُ: جَمْعُ قَاعِدَةٍ،
وَهِيَ لُغَةً: بِمَعْنَى الْأَسَاسِ، وَاصْطِلَاحًا: هِيَ أَمْرٌ كُلِّيٌّ يَنْطَبِقُ
عَلَى جَمِيْعِ جُزْئِيَّاتِهِ غَالِبًا.
Perkataan qawaid adalah jamak kepada perkataan qaedah.
Dari sudut bahasa bererti asas sesuatu. Sementara dari segi istilah ialah suatu
perkara umum yang lazimnya diaplikasikan terhadap kesemua bahagian-bahagian
tertakluk dengannya.
قَالَ فِيْ «الدُّرِّ»: فَالْقَوَاعِدُ
الْفِقْهِيَّةُ هِيَ أُصُوْلٌ فِقْهِيَّةٌ كُلِّيَّةٌ فِيْ نُصُوْصٍ مُوْجَزَةٍ دُسْتُوْرِيَّةٍ،
تَتَضَمَّنُ أَحْكَامًا تَشْرِيْعِيَّةً عَامَّةً، فِيْ الْحَوَادِثِ الَّتِيْ تَدْخُلُ
تَحْتَ مَوْضُوْعِهَا.
Menurut apa yang dijelaskan dalam kitab “ad-Durar”:
“Qawaid Fiqhiyyah ialah prinsip-prinsip feqah yang bersifat umum, berbentuk
teks-teks ringkas serta dusturikal, menghimpunkan hukum-hukum syarak yang umum
berhubung kes-kes yang terkandung dalam pembicaraannya.”
وَتَمْتَازُ الْقَاعِدَةُ
بِمَزِيْدِ الْإِيْجَازِ فِيْ صِيَاغَتِهَا عَلَى عُمُوْمِ مَعْنَاهَا، وَسَعَةِ
اسْتِيْعَابِهَا لِلْفُرُوْعِ الْفِقْهِيَّةِ. وَبِمَعْرِفَتِهَا يَسْتَطِيْعُ الْإِنْسَانُ
أَنْ يَتَعَرَّفَ عَلَى أَحْكَامِ الْحَوَادِثِ الَّتِيْ لَا نَصَّ عَلَيْهَا فِيْ
الْكِتَابِ وَالسُّنَّةِ وَالْإِجْمَاعِ.
Kaedah-kaedah feqah ini terkenal dengan bentuknya yang
ringkas namun maknanya umum, skop sasarnya luas mencakupi cabang-cabang masalah
feqah. Dan dengan menguasainya, seseorang dapat mengenal pasti beberapa hukum terhadap
perkara-perkara baru yang tidak dinyatakan secara khusus dalam Quran, Sunnah
dan ijmak ulama.
وَمَصْدَرُ الْقَاعِدَةِ
الْفِقْهِيَّةِ قَدْ يَكُوْنُ نَصًّا مِنْ كِتَابٍ، كَمَا هِيَ الْحَالُ فِيْ قَاعِدَةِ:
«اَلْمَشَقَّةِ تَجْلِبُ التَّيْسِيْرَ»، مَصْدَرُهَا قَوْلُهُ تَعَالَى: ﮋ ﮪ ﮫ ﮬ ﮭ ﮮ ﮯ ﮰ
ﮊ [اَلْحَجُّ
22: ٧٨].
Sumber kaedah feqah adakalanya berasaskan al-Quran
seperti kaedah “kesukaran membawa kemudahan.” Sumbernya ialah
firman Allah ـ: “Dan ia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan
dan susah payah dalam perkara agama.” (Surah al-Hajj 22: 78).
أَوْ سُنَّةٍ، كَقَاعِدَةِ:
«اَلْأُمُوْرِ بِمَقَاصِدِهَا»، فَإِنَّ مَصْدَرَهَا الْحَدِيْثُ الصَّحِيْحُ:
«إنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ».
Atau berasaskan Sunnah, seperti kaedah: “setiap
perkara itu tertakluk kepada tujuannya.” Sumbernya ialah hadis
sahih: “Hanyasanya amalan-amalan itu
diambil kira dengan adanya niat.”
وَقَدْ تَكُوْنُ الْقَاعِدَةُ
مُسْتَنْبَطَةً مِنْ نَصٍّ شَرْعِيٍّ، كَقَاعِدَةِ: «اَلْيَقِيْن لَا يُزَالُ بِالشَّكِّ»،
فَإِنَّهُ مُسْتَنْبَطَةٌ مِنْ حَدِيْثِ: «إِذَا وَجَدَ أَحَدُكُمْ فِيْ بَطْنِهِ
شَيْئًا فَأَشْكَلَ عَلَيْهِ، أَخَرَجَ مِنْهُ شَيْءٌ أَوْ لَا؟؛ فَلَا يَخْرُجَنَّ
مِنَ الْمَسْجِدِ، حَتَّى يَسْمَعَ صَوْتًا أَوْ يَجِدَ رِيْحًا». [رَوَاهُ مُسْلِمٌ
عَنْ أَبِيْ هُرَيْرةَ t].
Dan ada juga kaedah yang diterbitkan daripada nas
syarak, seperti kaedah: “yakin tidak boleh dihilangkan dengan sebab
rasa ragu.” Ia hasil pengamatan ulama terhadap hadis: “apabila seseorang
kamu merasakan sesuatu di dalam perutnya, kemudian timbul keraguan dengan
sebabnya; apakah keluar sesuatu daripadanya ataupun tidak?. Maka Janganlah
sesekali ia keluar daripada masjid sehingga ia mendengar suara atau
mencium bau (ia mendapati ada bukti batal wudhuknya).” (Diriwayatkan
oleh Muslim, daripada Abu Hurairah t).
No comments:
Post a Comment