Monday, 15 April 2013

Definisi Qawaid al-Fiqhiyyah dan Sumbernya


Salah satu kitab tentang ilmu Ushul Fiqh

اَلْمَبْحَثُ الْأَوَّلُ
فِيْ تَعْرِيْفِ الْقَوَاعِدِ الْفِقْهِيَّةِ وَمَصْدَرِهَا
PERBAHASAN PERTAMA
Definisi Qawa‘id Fiqhiyyah dan Sumbernya
اَلْقَوَاعِدُ: جَمْعُ قَاعِدَةٍ، وَهِيَ لُغَةً: بِمَعْنَى الْأَسَاسِ، وَاصْطِلَاحًا: هِيَ أَمْرٌ كُلِّيٌّ يَنْطَبِقُ عَلَى جَمِيْعِ جُزْئِيَّاتِهِ غَالِبًا.
Perkataan qawaid adalah jamak kepada perkataan qaedah. Dari sudut bahasa bererti asas sesuatu. Sementara dari segi istilah ialah suatu perkara umum yang lazimnya diaplikasikan terhadap kesemua bahagian-bahagian tertakluk dengannya.
قَالَ فِيْ «الدُّرِّ»: فَالْقَوَاعِدُ الْفِقْهِيَّةُ هِيَ أُصُوْلٌ فِقْهِيَّةٌ كُلِّيَّةٌ فِيْ نُصُوْصٍ مُوْجَزَةٍ دُسْتُوْرِيَّةٍ، تَتَضَمَّنُ أَحْكَامًا تَشْرِيْعِيَّةً عَامَّةً، فِيْ الْحَوَادِثِ الَّتِيْ تَدْخُلُ تَحْتَ مَوْضُوْعِهَا.
Menurut apa yang dijelaskan dalam kitab “ad-Durar”: “Qawaid Fiqhiyyah ialah prinsip-prinsip feqah yang bersifat umum, berbentuk teks-teks ringkas serta dusturikal, menghimpunkan hukum-hukum syarak yang umum berhubung kes-kes yang terkandung dalam pembicaraannya.”
وَتَمْتَازُ الْقَاعِدَةُ بِمَزِيْدِ الْإِيْجَازِ فِيْ صِيَاغَتِهَا عَلَى عُمُوْمِ مَعْنَاهَا، وَسَعَةِ اسْتِيْعَابِهَا لِلْفُرُوْعِ الْفِقْهِيَّةِ. وَبِمَعْرِفَتِهَا يَسْتَطِيْعُ الْإِنْسَانُ أَنْ يَتَعَرَّفَ عَلَى أَحْكَامِ الْحَوَادِثِ الَّتِيْ لَا نَصَّ عَلَيْهَا فِيْ الْكِتَابِ وَالسُّنَّةِ وَالْإِجْمَاعِ.
Kaedah-kaedah feqah ini terkenal dengan bentuknya yang ringkas namun maknanya umum, skop sasarnya luas mencakupi cabang-cabang masalah feqah. Dan dengan menguasainya, seseorang dapat mengenal pasti beberapa hukum terhadap perkara-perkara baru yang tidak dinyatakan secara khusus dalam Quran, Sunnah dan ijmak ulama.
وَمَصْدَرُ الْقَاعِدَةِ الْفِقْهِيَّةِ قَدْ يَكُوْنُ نَصًّا مِنْ كِتَابٍ، كَمَا هِيَ الْحَالُ فِيْ قَاعِدَةِ: «اَلْمَشَقَّةِ تَجْلِبُ التَّيْسِيْرَ»، مَصْدَرُهَا قَوْلُهُ تَعَالَى:        [اَلْحَجُّ 22: ٧٨].
Sumber kaedah feqah adakalanya berasaskan al-Quran seperti kaedah “kesukaran membawa kemudahan.” Sumbernya ialah firman Allah ـ: “Dan ia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah dalam perkara agama.” (Surah al-Hajj 22: 78).
 أَوْ سُنَّةٍ، كَقَاعِدَةِ: «اَلْأُمُوْرِ بِمَقَاصِدِهَا»، فَإِنَّ مَصْدَرَهَا الْحَدِيْثُ الصَّحِيْحُ: «إنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ».
Atau berasaskan Sunnah, seperti kaedah: “setiap perkara itu tertakluk kepada tujuannya.” Sumbernya ialah hadis sahih:  “Hanyasanya amalan-amalan itu diambil kira dengan adanya niat.”
وَقَدْ تَكُوْنُ الْقَاعِدَةُ مُسْتَنْبَطَةً مِنْ نَصٍّ شَرْعِيٍّ، كَقَاعِدَةِ: «اَلْيَقِيْن لَا يُزَالُ بِالشَّكِّ»، فَإِنَّهُ مُسْتَنْبَطَةٌ مِنْ حَدِيْثِ: «إِذَا وَجَدَ أَحَدُكُمْ فِيْ بَطْنِهِ شَيْئًا فَأَشْكَلَ عَلَيْهِ، أَخَرَجَ مِنْهُ شَيْءٌ أَوْ لَا؟؛ فَلَا يَخْرُجَنَّ مِنَ الْمَسْجِدِ، حَتَّى يَسْمَعَ صَوْتًا أَوْ يَجِدَ رِيْحًا». [رَوَاهُ مُسْلِمٌ عَنْ أَبِيْ هُرَيْرةَ t].
Dan ada juga kaedah yang diterbitkan daripada nas syarak, seperti kaedah: “yakin tidak boleh dihilangkan dengan sebab rasa ragu.” Ia hasil pengamatan ulama terhadap hadis: “apabila seseorang kamu merasakan sesuatu di dalam perutnya, kemudian timbul keraguan dengan sebabnya; apakah keluar sesuatu daripadanya ataupun tidak?. Maka Janganlah sesekali ia keluar daripada masjid sehingga ia mendengar suara atau mencium bau (ia mendapati ada bukti batal wudhuknya).” (Diriwayatkan oleh Muslim, daripada Abu Hurairah t).

No comments:

Post a Comment